Gå til hovedindhold

Næstved Station

Næstved Station blev etableret i forbindelse med anlæggelse af Sydbanen (Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg-Masnedsund) i 1870. Stationen blev anlagt ved Sandbjerget 500 meter øst for byens midte. Den nuværende Jernbanegade blev gravet fra Sct. Mortens Kirke gennem Sandbjerget og ned til stationen.

Indhold

    Næstved banegård med stationsbygningen midt i billedet, set fra banegårdspladsen. 1899-1910. Fotograf: J. Chr. Kochs eft., Alfred Simon (1870-1938)

    Den første tid

    Stationsbygningen er opført i gule sten med skifertag i 1870 og tegnet af arkitekten C. Abrahams. Den rummede billetsalg og godsekspedition, to ventesale til de 3 vognklasser, et specielt venteværelse med eget toilet til damer, en restaurant, en forstue for postvæsnet sammen med kontor for statstelegrafen.

    Der blev ligeledes anlagt et udhus med toiletter, pakrum, staldrum til to heste og karlekammer samt en indhegnet gårdsplads med brønd og vandpost. Herudover anlagde man en mellemperron og helt mod nord et vandtårn, hvor lokomotiverne kunne tage vand.

    Næstved jernbanestation med sporterræn og stationsbygning. En mand går og renser sporene. Ca. 1905. Fotograf: Peter Alstrup Kunstforlag, København.

    Udvidelser af stationen

    Da banen til Slagelse blev åbnet i 1892, øgedes trafikken på Næstved Station og stationsbygningen blev udvidet. Postvæsnet fik lokaler til ekspedition, og ventesalen til passagerer på 2. klasse blev lavet om til restaurant. I år 1900 åbnede banen til Præstø, og i den forbindelse blev Næstved Station endnu en gang udvidet med en ny perron, en remise samt drejeskive til Præstøbanen.

    I 1920’erne skete der store ombygninger af stationen. Den nye dobbeltsporede strækning til Ringsted samt anlæggelsen af et ekstraspor mellem Næstved og Vordingborg krævede mere plads. En tunnel mellem perronerne så også dagens lys, og den øgede trafik på både jernbanen og vejene betød, at der blev opført broer til erstatning af de gamle baneoverskæringer.

    I 1940 var stationsbygningen blevet alt for lille, og der tilføjedes et par etager til hovedbygningen. I 1974 blev sporarealet bygget om igen, og en ny sidebygning erstattede den gamle.

    Den seneste ændring ved Næstved Station var den store ombygning af banegårdspladsen, der blev indviet den 3. september 2009 efter et 2-årigt byggeprojekt, som omfattede nye parkeringspladser, cykelskure og en busterminal.

    Relevante artikler