Historien i Fokus #4: De ældste fotografier
Historien i Fokus stiller hver måned skarpt på historier, kilder, billeder og film fra NæstvedArkivernes digitale platforme. Denne gang har vi fokus på de ældste fotografier i Næstved.
Fotografikunsten er omtrent 150 år gammelt og i Næstved har fotograferne været med helt fra starten. I denne måned ser vi nærmere på Næstveds ældste fotografier. Her på siden kan du læse mere om fotografikunstens tidlige (lokal)historie og fotograferne der tog dem.
Fotografikunsten kan føres tilbage til 1830’erne, hvor det lykkedes franskmanden Louis Jacques Mandé Daguerre at udvikle en kemisk proces, der gjorde det muligt fremkalde og fastholde billeder.
Man havde længe kendt til apparatet ”Camera obscura” (det mørke rum), en hul kasse med hvilken det var muligt at gengive et motiv på kassens top, men indtil da var ingen lykkedes med at fastholde det reflekterede billede. Processen fik navn efter sin ophavsmand, daguerreotypi, ligesom fotografierne kaldes daguerreotypier.
Daguerres opfindelse blev hurtigt en stor succes og i årene efter rejste fotografer fra by til by, slog sig ned for en kort periode, og fotograferede byens borgere. Det samme gjorde sig gældende i Næstved, og man kan i Næstved Avis læse de omrejsende fotografers annoncer.
Se fotografernes annoncer i avisen 1867-1915
Selvom fotograferne annoncerede med deres atelierer, har disse nok i virkeligheden haft en noget interimistisk karakter. Fotograferne besøgte også herregårde og kroer hvor de både fotograferede på bestilling, og på eget initiativ.
Byens første egentlige atelier åbnede i 1859. I årene efter steg efterspørgslen på visitkort, fotografialbums og portrætbilleder og flere nye atelier åbnede. I midten af 1860’erne var der hele syv fotografer i byen. Det viste sig at være for mange, og flere atelierer lukkede igen.
Ikke før 1915 var antallet af atelierer oppe på syv igen.
J. F. Busch var fotograf og maler. Han var elev ved Kunstakademiet mellem 1839 og 1848 og arbejdede undervejs i både Bissens og Eckersbergs atelierer. I mellemtiden var han også i malerlære, og han blev svend i 1845. Selvom Busch var en dygtig maler, var det som fotograf han fik den største betydning. Han er især kendt for sine prospekter af såvel Næstved-egnen som resten af Danmark.
I 1854 åbnede han værksted i Kindhestegade i Næstved, som malermester og dekoratør. I 1857 flyttede Buschs til Ringstedgade i Næstved, hvor han 1859 åbnede byens første fotografiske atelier, hvor Næstveds borgere kunne få taget deres portrætter.
Forretningen gik godt og Busch flyttede i 1868 i eget hus ved Ringstedport, hvor han åbnede et nyt atelier. Allerede i 1872 måtte Busch dog sælge huset, efter flere år med truslen om tvangsauktion hængende over hovedet. I 1872 flyttede Busch til Frederiksberg, hvor han boede indtil sin død i 1883.
Se Buschs fotografier på NæstvedBilleder
Charles Løvstrøm blev født i Sankt Peders sogn i Næstved. Han blev uddannet i drejer- og billedskærerfaget, ligesom sin far. Han arbejdede nogle år i København og flere år i udlandet, inden han vendte hjem til Næstved for at arbejde i faderens drejerforretning.
I 1889 overtog han Langhoffs fotografiske forretning og i 1891 begyndte han som den første fotograf i Næstved at bruge kunstigt lys ved fotografering.
Løvstrøm drev atelieret i Næstved og købte senere et atelier i Kolding, hvor han også flyttede til. I årene 1901-1903 solgte han begge atelierer og flyttede til København. Atelieret i Næstved solgte han til den anden store Næstved-Fotograf Carl C. Nielsen. Løvstrøm havde nu endegyldigt lagt fotografiet på hylden.
Han boede i København til sin død i 1937.
Se Løvstrøms fotografier på NæstvedBilleder
Emanuel Arnholtz blev født i Sankt Peders sogn i Næstved og kom allerede som 13-årig i lære hos Fotograf Hans Hansen samtidig med at han passede sin skole. Han fortsatte sin fotografiske uddannelse i København, hvor han arbejdede som medhjælper hos en række fotografer.
Efter nogle år i Sverige flyttede Arnholtz i 1889 tilbage til Næstved, hvor han blev bestyrer af Charles Løvstrøms atelier. 1. Maj året efter åbnede han sit eget atelier i sit barndomshjem og giftede sig senere med atelierets første medhjælper Ellen. Han havde atelieret i 47 år, og dermed det næstlængste virke af Næstved-fotograferne.
Arnholtz fotograferede primært garnisonens mandskab og befalingsmænd. Både på kasernen og i atelieret. Derudover var han også meget optaget af stereoskopbilleder, som frembringer et tredimensionelt billede.
Da atelieret blev nedlagt i 1937, ønskede ingen at overtage det kæmpe lager af 70.000 plader, som Arnholtz efterlod sig. Derfor blev en stor del af samlingen desværre destrueret.
Arnholtz blev i Næstved til sin død i 1938.
Se Arnholtzs fotografier på NæstvedBilleder
Carl C. Nielsen blev født i Sankt Peders Sogn i Næstved. Han blev først malermester, men lærte senere at fotografere. Han overtog i 1903 et Atelier i Vinhusgade, som han havde til efteråret 1907, hvor han indtrådte i firmaet Christensen & Co. sammen med fotograf Frk. Lone Christensen, hvis forretning i Farvergade 7 samtidig blev flyttet hen til et nyopført atelier i Torvestræde 2.
Atelieret i Torvestræde blev 1. Maj 1929 solgt til J.B. Melberg. I årene 1929 til 1945 drev Nielsen sammen med den tidligere medhjælper hos Christensen & Co., Frk. Eleonora Clausen Forretningen "Foto-Amatøren“ på St. Peders Kirkeplads 1.
I 1945 gik Nielsen på pension. Han døde i 1955 efter en færdselsulykke.
Se Nielsens fotografier på NæstvedBilleder