Vandværket på højen
Vandværket i Rislev ligger smukt på en høj i landskabet. Det har fået mange til at tro, at vandværket er placeret på en gravhøj. Det er imidlertid ikke tilfældet.
Vandværket blev oprindelig placeret på en naturlig stor bakke. Da man i midten af 1960’erne begyndte at bygge en bro over jernbanen mellem Næstved og Ringsted, tog man noget af den jord, som vandværket i Rislev stod på. Jorden blev taget fra yderkanten af bakken, og på den måde blev vandværkets bakke efterhånden så lille, at den omtrent fik form som en gravhøj.
Af jord er du kommet
Baggrunden for at bruge jorden fra vandværkets bakke til anlæggelsen af en ny vej lå i DSB’s beslutning om at lukke en eksisterende jernbaneoverkørsel på strækningen mellem Næstved og Ringsted i 1960’erne. DSB mente, at jernbaneoverkørslen ved Rislev ville blive for farlig, fordi der var sat nye højhastighedstog på strækningen.
Fensmark – Rislev Kommune var imod nedlæggelsen af jernbaneoverkørslen, fordi kommunen med borgmester Carl Louis Hansen i spidsen mente, at det ville betyde en forringelse af transporttiden mellem byerne Rislev og Fensmark, der blandt andet havde præstefællesskab. '
Løsningen, på problemet med den nedlagte jernbaneoverskæring, blev at anlægge en ny vej samt en bro over jernbanen. Det blev et omfattende projekt, der krævede godt 40.000 kubikmeter opfyld af jord, hvilket svarer til 10.000 af datidens mindre lastvogne.
Anlæggelsen af den nye vej og bro kom til at koste 1,2 millioner kroner, og regningen blev delt mellem Fensmark – Rislev Kommune og DSB.